ردیف

مشخصات عمومی

نام درس :علوم  موضوع درس :سفر به اعماق زمین  پایه ی :ششم   

 

روش تدریس:کاوشگری  تعداد افراد:20نفر    مدت اجرا :45دقیقه

بارم

1

هدف کلی

آشنایی فراگیران با سفر به اعماق زمین

 

2

اهداف جزئی و رفتاری

اهداف جزئی:

1)لایه های درونی زمین را نام ببرد.

2) تفاوت لایه های مختلف زمین را توضیح دهد.

اهداف رفتاری:

1)فراگیر بتواند لرزش اجسام در محیط اطراف را نام ببرد(مهارتی)

2)فراگیر بتواند ویژگی های مختلف لایه های زمین را بگوید(دانشی)

3)فراگیر بتواند مواد تشکیل دهنده زمین در قسمت پوسته و گوشته را بگوید(دانشی)

4) فراگیر بتواند چوب خشک و مرطوب را با هم مقایسه کند و آن را به چگونگی لرزش در سنگ های مختلف ربط دهد.(مهارتی)

5) نسبت به درس علاقه نشان دهد(نگرشی)

6) فراگیر باید بداند زمین متعلق به همگان است و وظیفه او حفظ و آبادانی آن است.(نگرشی)

 

3

مواد وسایل آموزشی

فیلم آموزشی، کره جغرافیایی و ماکت کره زمین که به لایه های مختلف تقسیم شده باشد، تصاویر بزرگ شده کتاب، چوب خشک و مرطوب.

 

4

روش تدریس

کاوشگری

 

5

ارزشیابی تشخیصی یا ورودی

در این قسمت سوالاتی از درس قبلی(کارخانه کاغذ سازی) توسط معلم پرسیده می شود.

1)اسید ها چه ویژگی ها دارند؟

2)چهار ویژگی مشترک فلز ها را نام ببرید؟

 

6

ایجاد انگیزه

معلم فیلم سفر به اعماق زمین را تهیه می کند و قسمت هایی از آن را برای دانش آموزان می گذارد و از دانش آموزان درباره سفر به اعماق زمین سوال هایی را می پرسد.

 

7

ارائه درس جدید

سلام و احوالپرسی از دانش آموزان , دقت در وضعیت جسمی و روحی آن ها , حضور و غیاب و جویا شدن از احوال غایبین احتمالی , بررسی تکالیف و گروه بندی؛با یاد و نام خدا و صولوات بر محمد و آل محمددانش آموزان به گروه بندی کرده درس جدید را شروع می کنیم بامرحله اول و دوم معلم دانش آموزان را  تشویق می کنند که در گروه خود به گردآوری اطلاعات در این مورد بپردازند و آن را به نظر معلم برسانند.در مرحله سوم: دانش آموزان پاسخ های خود را که در مرحله قبلی داده اند می دهد تا به تفاوت لایه های

 

8

ارزشیابی تکوینی

1)لایه های درونی زمین به چند قسمت تقسیم می شوند.

2)آیا قسمت پوسته زمین کدام یک ازسه حالت می باشد نام ببرید.

 

9

ادامه ارائه درس

آزمایش و بررسی می کنند و معلم  ماکت ساخته شده را به فراگیران  می دهد تا به تفاوت لایه های  مختلف کره بپردازند.مرحله چهارم: معلم از دانش آموزان می خواهد آنچه که به دست آورده اند و نتایج تحقیقات خود را جمع بندی کند و به حضور سایر دانش آموزان ارائه دهد جمع بندی: لایه های درنی زمین به چند قسمت تقسیم پوسته،گوشته و هسته تقسیم می شود که پوسته حالت جامد، گوشته حالت مایع و هسته خمیری است و ................ با مثال های متعدد با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد تدریس را به اتمام می رسانیم...

 

10

ارزشیابی پایانی

به هر گروه چوب های خشک و مرطوب می دهیم و از آنها می خواهیم که چوب ها را بشکنند و نتایج دیده های خود را بر روی تخته سیاه بنویسد.

 

11

جمع بندی و نتیجه گیری

مدلی از کره زمین را بسازند که لایه های مختلف را نشان دهند به گونه ای که ضخامت و نرم بودن را نشان دهند.